In beeld tijdens DDW13

DDWWerken in de werkplaats van Piet Hein Eek. Dat is bijzonder! Drommen mensen die je werk komen bekijken, bewonderen en zelfs kopen! Dat hadden de makers van Social label >Hout niet durven dromen. En dus zijn ze zo trots als een pauw. Banken, tafels, kastjes en een bijzondere  spreekstoel. Ze staan te pronken maar er wordt ook echt gewerkt tijdens de Dutch Design Week! Op de foto zie je makers Michael, Ben en Rowel.

Ben’s eigen Design Ride
Ben, het logistieke wonder van houtwerkplaats Woodworks uit Tilburg kreeg een briljant idee deze Dutch Design Week. Leuk hoor, die Mini Design Ride voor de deur bij Piet Hein Eek op Strijp R. Maar hoezo staat er niets van Social label op een van die daken?
DDW RIDEDaar moest verandering in komen. En dus reed Ben zijn eigen grijze mobiel voor de deur. Er werd een bank uit de pop up store gehaald en bovenop het dak gebonden. En tada! De Social label Design Ride à la Ben was een feit. Hij reed er nog echt mee rond ook! (nee, hij speelde niet voor taxi) Op de foto Ben met Michael.

DinnerTalk
Dinsdagavond hield Social label een DinnerTalk voor ontwerpers en vertegenwoordigers van overheid, fondsen en bedrijfsleven. Eerst was er de Talk: Piet Hein Eek beet het spits af met een praatje. Over de totstandkoming van de samenwerking tussen hem en Social label en de noodzaak van het werven van fondsen om het project verder uit te bouwen.

DDW SOEP

Initiatiefnemers Simone Kramer, Petra Janssen gaven een presentatie over de inhoud van het project. Geert van Kempen van Amarant, de zorginstelling die de start van Social label mee mogelijk maakte, benadrukte hoe belangrijk het voor de makers is om zinvol bezig te zijn. Het maakt een groot verschil:  ze krijgen weer trots in hun werk en de erkenning die ze verdienen.

‘Social label is een goede communicatietool om te laten zien wat de talenten zijn van verschillende groepen mensen’ zei Martin Egberink van Start Foundation die sociale ondernemingen stimuleert. Start Foundation wil commerciële bedrijven socialer maken en ze laten zien wat de talenten zijn van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Social label is een initiatief van Articipate!: Studio Boot/C-mone en de Amarant Groep en krijgt komende tijd in samenwerking met andere partijen verder vorm.

Aansluitend werd er samen soep en brood gegeten aan lange tafels tussen het hout en de mooie Social label producten in de werkplaats.

DDW PODIUMSocial label in beeld bij Omroep Brabant
Een fantastisch project als Social label verdient veel publiciteit. Dat vond Omroep Brabant gelukkig ook. En dus kwam er  donderdagochtend, tijdens de DDW, een filmploeg naar de tijdelijke Nieuwe Werkplaats bij Piet Hein Eek.

Er werd een ‘set’ opgebouwd en besproken wie en wat er gefilmd zou worden. Naast de initiatiefnemers werd natuurlijk ook een maker geïnterviewd: Jeroen. Hij vertelde zijn verhaal met een smile van oor tot oor.

En Jeroen zou Jeroen niet zijn als hij niet een grapje uithaalde. Na afloop van het interview draaide hij de rollen om: koptelefoon op, microfoon in de hand en vragen stellen aan de journalisten van de Omroep. Die speelden hun rol met groot enthousiasme mee. En zo werd donderdag een topdag:  Social label in de spotlight en en Jeroen prominent op het ‘podium!’ Bekijk de nieuwsuitzending hier.